• Author:admin
  • Comments:0

5 najczęstszych błędów podczas odchudzania

Niemal każdy, kto choć raz w życiu się odchudzał, popełnił któryś w tych błędów. Są one bardzo popularne i niestety nie pomagają w drodze do szczupłej sylwetki. Przeczytaj, jakich błędów należy unikać podczas odchudzania

  1. Zbyt restrykcyjne i monotonne diety

Dieta 1000 czy 1200 kcal, post dr Dąbrowskiej, dieta kapuściana czy kopenhaska, dieta Dukana – to tylko przykłady bardzo restrykcyjnych i monotonnych diet odchudzających. Ze względu na bardzo niską kaloryczność zazwyczaj prowadzą do spowolnienia metabolizmu, a w konsekwencji efektu jo-jo. Co więcej, stosując je możesz nabawić się niedoborów witamin i składników mineralnych, zaparć, wypadania włosów, łamania paznokci, nieustannego uczucia głodu, zaburzeń koncentracji i nerwowości. Chcesz schudnąć na stałe? Zmień nawyki żywieniowe, a nie przechodź na kolejną „dietę cud”.

  1. Brak cierpliwości

Oczekujesz, że schudniesz 8 czy 10 kg w miesiąc? Reklama suplementu obiecywała spektakularne efekty w 2 tygodnie? Muszę Cię zmartwić. Nie da się zdrowo schudnąć 10 kg w ciągu miesiąca. Często nie da się tego zrobić nawet w mniej zdrowy sposób. Zdrowe tempo odchudzania to 0,5-1 kg tygodniowo (lub 0,5-1 % masy ciała tygodniowo). Jeśli masz do zrzucenia 20 kg nastaw się na kilkumiesięczną pracę. Dzięki temu unikniesz rozczarować. Pamiętaj – nie przytyłeś tych 20 kg w ciągu miesiąca, więc nie oczekuj, że w uda Ci się je zgubić w kilka tygodniu.

  1. „Jestem na diecie” zamiast „zmieniam swoje nawyki”

Jeśli czekasz tylko, aż skończysz być na diecie i będzie mógł wrócić do starych nawyków to nie licz na utrzymanie szczupłej sylwetki. Skoro stare, niezdrowe nawyki żywieniowe powodowały, że tyłeś, to dlaczego miałyby tego nie robić teraz? Chcesz schudnąć na stałe? Zmień nawyki na zdrowsze już do końca życia. Nie musisz jeść w 100% idealnie i zdrowo. Wystarczy, że w przeważającej większości przypadków wybierzesz zdrowy, wartościowy produkt. Wtedy lody czy pizza jedzone raz na jakiś czas („raz na jakiś czas” nie oznacza kilka razy w tygodniu!) nie będą powodować, że znowu przytyjesz.

  1. Myślenie czarno-białe

Albo jesteś na diecie na 100%, albo hulaj dusza piekła nie ma? Znasz to? To tzw. „myślenie czarno-białe”. Bardzo przeszkadza ono w czasie odchudzania. Nie musisz jeść zdrowo w 100%, idealnie i w każdej sytuacji, żeby chudnąć i (co chyba najważniejsze) utrzymać szczupłą sylwetkę. Zjedzenie lodów po miesiącu dbania o swoje żywienie nie powoduje, że wszystko, co do tej pory robiłeś nie ma już znaczenia. Zaszalałeś na weselu czy imprezie rodzinnej? Następnego dnia przygotuj zdrowe śniadanie i wracaj do zdrowego trybu życia.

  1. Nieodpowiednia motywacja

Motywację do odchudzania można podzielić na zewnętrzną i wewnętrzną. Motywacja zewnętrzna to taka, kiedy ktoś inny tego od Ciebie wymaga (lekarz/żona/mąż/dzieci/znajomi), zaś wewnętrzna to pochodząca od Ciebie (Ty masz wewnętrzną potrzebę i powody ku temu, żeby schudnąć). Dużo skuteczniejsza i trwalsza jest motywacja wewnętrzna. To ona pomaga zmienić nawyki żywieniowe na stałe. Nie masz motywacji wewnętrznej? Zastanów się, co zyskałbyś, gdybyś schudł? Co zmieniłoby się w Twoim życiu na lepsze? Poszukaj swoich własnych powodów do zmiany.

 

Autor: mgr Marta Szałwińska, dietetyk kliniczny, psychodietetyk

No tags